As'salam... semua...
Mama penat cikit minggu ni... sampai tak sempat nak jengah blog... banyak cerita nk tulis tapi masa takde...
3-4 hari lepas anak mama Sofea & Fathi di serang demam+selsema+batuk2.... selang sehari en.suami pulak diserang penyakit yang sama akibat berhujan pergi n balik kerja..

Awal bulan aritu Sofea sudah diserang demam... ni baru nak berisi badan dah demam balik... kesian anak mama... hingga harini panas badan dia ON OFF kejap OK kejap PANAS semula...

Fathi demam dia dah OK cuma selsema+batuk tak OK lagi....

En. Suami... semalam dh OK sikit takde macam hari pertama demam... nak ketawa pn ade jugak tgk gelagatny jahatny isteri.. rasenya ni first time en.suami demam teruk sampai geigil2... sejak dari awal perkahwinan kami.

Time2 gini mama+wife ni penat la cikit... tido malam pn macam tak tido duk melayan kerenah 2 anak yang meragam tu...., nasib baik suami tak banyak karenah...

Ade ke suami yang demam karenah macam anak kecik? suami anda bagaimana?

Waktu2 begini tercari petua apa yang sepatutnya dilakukan bila anak kita kene serang 3 penyakit berjangkit ni... DEMAM + SELSEMA + BATUK

Buka2 je tgk blog Mommamia ade post pasal anak jatuh sakit... seperti pucuk dicita ulam mendatang....


ARTIKEL 1
4 PERKARA PERLU LAKUKAN BILA ANAK JATUH SAKIT.

Perkongsian yang sangat manfaat untuk ibu-ibu... Apa yang perlu buat bila anak demam, batuk atau selsema? Saya suka perkongsian ibuaddinnasa ni...Thanks kak N.

 
1. Hantarkan sedikit portion duit utk sedekah niat minta anak cepat sembuh. petua orang lama bila anak jatuh sakit....

2. Saya akan bangun pada setiap malam utk menyapu minyak telon atau minyak burung unta dibelakang badan anak...dalam jam1-2 pagi , petua orang Cina yang saya belajar utk kurangkan kahak.

3. Saya akan mandikan anak saya 3 kali sehari demi memastikan suhu badan anak saya stabil. Memang ada pendapat bila anak selsema tak perlu mandi tetapi saya dapati bila kita buat begitu, kahak akan menebal dari selsema cari kepada yang lebih pekat...maka petua mandikan anak 3 kali sehari sangat membantu si kecil menghembuskan cecair yang tersumbat dalam hidungnya setiap kali lepas mandi. Saya akan mandikan mereka seawal 8 am, 1 tengahari dan 5 petang. Sapukan minyak telon atau minyak burung unta setiap kali selepas mandi di ubun2, belakang telinga, tapak tangan, tapak kaki, dada, bahagian belakang badan serta betisnya. Vi***s bukanlah satu yang disarankan digunapakai walaupun ianya tertulis khas untuk kanak2.... (saya tiap2 mlm guna Vi***s sapu kat dada anak.. kunun nak kasi redakan batuk... patut la tak baik2)

4. Memandangkan bf, saya pastikan pengambilan vitamin C (yg dipatah dua utk serapan yg lebih) dan immune booster...seperti Nutriferon. Susukan bayi sekerap mungkin.


Semoga perkongsian ini membawa manfaat. Ni alin nak tambah - Boleh juga di nap dengan Basic H Shaklee, ia mampu menyerap panas badan anak sebanyak 3 kali ganda dari air biasa. Alhamdulillah ia memang berkesan. Boleh juga refer entry ni.
ARTIKEL 2
LEGAKAN SELSEMA DAN DEMAM RINGAN
bacaan lanjut klik pada tajuk...

Bila baca artikel ni... terasa nak order performance driks & Basic H pulak... tgh mengira budget...

1 comment:

  1. hai sham
    esp rm121 + p/drink rm66 + pos rm10 = rm197. kalo berminat nnti sms or email alin yer

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi singgah disini...