pic from en. google
Beri Bayi anda makan menggunakan BOTOL SuSu... PERNAHKAH ANDA?

Ooooohhh... saya pernah melakukannya... buat anak pertama saya (Syafi) dan kedua saya (Sofea).... Masa tu saya tidak menyusukan mereka secara exclusive... baru sebulan dua dan minum susu cap lembu....kesian anak2 saya...

Kebanyakkan ibu yang tidak BF anak mereka secara exclusive sehingga enam bulan pertama... akan terdedah untuk memberi bayi mereka makan dengan menggunakan botol susu.

Contohnya saya sendiri la... apabila anak saya masuk empat bulan emak saya dah sibuk2 suruh campurkan nestum dalam susu yang diberikan kepada anak saya sekurang2nya sehari sekali... atas alasan bayi tu tidak kenyang... sebab tu la dia asyik menangis nak susu je.... Anda pernah alami..?

Kalau ke klinik kerajaan untuk pemeriksaan bayi tiap2 bulanpn... walaupun mereka mengatakan pemakanan bayi adalah selepas enam bulan, tetapi kalau mase empat bulan tu kite bagitau kite dah campurkan nestum dalam susu bayi untuk bagi bayi makan... Ade dia marah? Paling tidak nasihatnya nak kasi boleh tapi jangan kerap... n campurkan sedikit je.... Aduhai nurse...Ooo nurse...

Alhamdulillah... untuk anak ketiga ni (fathi)... saya tak pernah bagi dia makanan cerial/nestum etc... sejak hari pertama dia kenal makanan... macam dalam entry ini..>>>

Kat sini saya nak kongsi info yang saya baca berkaitan dengan tajuk kat atas tu yang saya petik dari majalah wanita februari 2010.
  
Kajian mendapati amalan popular iaitu memberi bayi makanan pepejal atau jus buah-buahan pada usia terlalu muda (enam minggu hingga tiga bulan) adalah membahayakan bayi.
Makanan pepejal sepatutnya diberikan ketika bayi berusia enam bulan. Pemberian makanan pepejal yang terlalu awal akan membahayakan sistem penghadaman bayi yang belum matang dan boleh menyebabkan alahan.
            Sesetengah ibu bapa selesa memberikan anak mereka makan dengn menggunakan botol susu. Walaupun makanan pertama bayi adalah sangat cair, anda tidak boleh menggunakan botol susu yang dibesarkan lubang putingnya untuk memberinya makan. KENAPA?
            Ia boleh menyebabkan bayi tercekik kerana bayi tidak dapat mengawal makanan tersebut masuk ke dalam mulutnya. Ia juga melambatkan proses bayi belajar menggigit, mengunyah, menelan, menunggu untuk suapan seterusnya dan berhenti apabila kenyang. Ini adalah asas untuk tabiat makanan yang baik. Melambatkan untuk bayi belajar kemahiran yang berkaitan dengan otot-otot lidah seperti kemahiran bertututr.
Jika bayi anda tidak bersedia untuk makan dengan menggunakan sudu, maka dia belum juga bersedia untuk makan makanan pelengkap. Ingat, botol susu hanya untuk susu atau air kosong sahaja, bukan untuk makanan dan bukan juga untuk jus. 

Pss... kengkawang kalau nak cari menu solid food untuk baby....cube la terjah blog ni... Menu yang mudah & cepat...

Tagged:

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi singgah disini...